x

    Kask Shoei fluo-spirala 46

    Jedną z ważniejszych rzeczy przy tworzeniu projektu jest ustalenie wszystkich szczegółów związanych z grafiką. Tak więc pierwszym najważniejszym etapem jest wyciągnięcie z klienta jak największej ilości informacji, które będą pomocne przy projektowaniu. Gdy już mamy w głowie to co właściciel chciałbym mieć na kasku trzeba zwizualizować w celu otrzymania aprobaty od klienta.

    Wszystkie prace projektowe odbywają się przed monitorem komputera. Używając tabletu firmy Wacom oraz profesjonalnego programu graficznego powstają szkice, grafiki a potem ostateczny projekt. Projekt taki przesyłany jest do klienta w celu akceptacji. Dopiero po tym etapie możemy zabierać się realizacji projektu na kasku.

    Posiłkując się ploterem tnącym przygotowuję elementy grafiki, które wykorzystam w trakcie malowania. Koncepcja w przypadku tego kasku była tak, aby kolorowa spirala rozwijała się zaczynając na potylicy a kończąc na szczęce i daszku. Dodatkowo gdzieniegdzie miały być usiane gwiazdki oraz inne elementy graficzne a także numer 46 identyfikujący właściciela.

    A więc tak, kask mamy już pomalowany białym bazowym lakierem pokrytym białą perłą. Na to nanosimy wycięte ploterem elementy grafiki a przy użyciu taśmy 3mm firmy 3M zabieramy się do tworzenia spirali. Odbywa się to poprzez równoległe, spiralne poprowadzenie dwóch taśm tak aby po wyklejeniu przestrzeni pomiędzy nimi powstała spirala płynnie okalająca cały kask.

    Kolejny etap to nałożenie koloru. Życzeniem klienta było aby kolory pochodziły z palety barw fluorescencyjnych. Tak więc sięgnąłem po sprawdzone już produkty firmy Palinal tworząc niesamowicie wyraziste i kontrastowe kolory począwszy od kanarkowej żółci przez zieleń, pomarańcz i róż uciekający w czerwień. Aplikacja odbywała się przy użyciu pistoletu Iwata W300WB z dyszą 1.3mm.

    Gdy kolor jest już kompletnie suchy możemy zabierać się za kolejne etapy. Zaczynamy od delikatnego usunięcia taśmy maskującej. Należy robić to ostrożnie aby uniknąć ewentualnego oderwania koloru bazowego wraz z taśmą. Najlepiej sprawdzają się taśmy z oferty firmy 3M.

     Teraz przechodzimy do kolejnych elementów grafiki. Na pierwszy ogień poszedł numer startowy 46. Wyklejone wcześniej szablony zamalowałem kolorem czarnym z dodatkiem komponentu perłowego. Efekt będzie widoczny dopiero po pokryciu całości lakierem bezbarwnym.

    Natomiast pod gwiazdkami dopóki są jeszcze zabezpieczone taśmą możemy bez obaw malować cień. Ten zabieg pozwoli nam osiągnąć ciekawy trójwymiarowy efekt finalny. Aby cieniowanie było delikatne używam mikstury czerni z duża ilością rozcieńczalnika. Aplikacja odbywa się przy użyciu aerografu Iwata HP-CP z dyszą 0.3mm. Trzeba uważać aby cieniowanie było delikatne i wyczute.

    Kolejny krok zmierza w kierunku wzbogacenia projektu o efekty specjalne. W tym celu znakomicie sprawdza się szablon typu Organic z oferty Anest-Iwata. Szablony te to profesjonalne produkty urozmaicające nasze prace oraz nadające niepowtarzalnego wyglądu wielu projektom.

    Efekt nierównomiernie pokrytej kolorem czerwonym gwiazdy jest znacznie ciekawszy niż takiej samej tylko z jednolitym kolorem. Tworząc musimy wymyślać co i gdzie będzie się fajnie komponowało, a możliwości jest naprawdę dużo.

    Kolejne gwiazdki i kolejne rozwiązania graficzne. Tym razem poprzez kilka prostych cieniowań gwiazdka robi się bardziej przestrzenna. Do naniesienia koloru w szerszym zakresie używam aerografu Iwata HP-CR wyposażonego w dyszę 0,5mm. Taka średnica dyszy daje większą atomizację farby i szerszy strumień co w konsekwencji pozwala lepiej cieniować większe powierzchnie.

    Gdy już mamy większość grafiki skończonej przychodzi czas na zabezpieczenie wszystkiego lakierem bezbarwnym. Lakier wyrówna nam różnice wysokości między kolejnymi elementami graficznymi i pozwoli na kolejne kroki w procesie tworzenia projektu. Lakier bezbarwny, którym zabezpieczyłem grafikę to Standox Kristall-Pro. Po wyschnięciu lakier matujemy przy użyciu maszynki oscylacyjnej o średnicy 75mm i papieru o gradacji 500 do 800. To pozwala osiągnąć idealnie gładką powierzchnię bez widocznych uskoków wcześniej nakładanej farby.

    Na koniec przyszedł czas na dołożenie jeszcze jednego elementu w postaci czarnego, nieregularnego pasa na bokach kasku oraz nazwiska właściciela na czole kasku. Grafika wykonana została dla dwóch zawodników na dwóch identycznie wyglądających kaskach.

     Gdy już wszystko jest gotowe przychodzi czas na kolejne lakierowanie a następnie polerowanie. Najlepsze efekty osiąga się przy użyciu past polerskich oraz gąbek firmy 3M. I tak oto powstała kolejna niepowtarzalna grafika.

    do góry strony